Pojawiła się najnowsza podstrona programu „Mamo, Tato – Pokaż mi!”: ROZWÓJ WZROKU, MANUALNOŚCI I RYSUNKU DZIECKA od urodzenia do 3 roku życia – WYKRESY. Zapraszamy do czytania!
Przejdź do artykułu – kliknij tutaj
Pojawiła się najnowsza podstrona programu „Mamo, Tato – Pokaż mi!”: ROZWÓJ WZROKU, MANUALNOŚCI I RYSUNKU DZIECKA od urodzenia do 3 roku życia – WYKRESY. Zapraszamy do czytania!
Przejdź do artykułu – kliknij tutaj
Widzenie oraz postrzeganie są umiejętnościami kształtującymi się we wczesnym wieku dziecięcym. Aby pomóc dziecku w rozwijaniu tych umiejętności, można zadbać o odpowiednie wyposażenie miejsca zabaw oraz dostosowanie zabawek do wieku i możliwości wzrokowych dziecka. Tym właśnie zajmuje się program „MAMO, TATO – POKAŻ MI!” w swoich DOMOWYCH DOŚWIADCZALNIACH ŚWIATA.
Rozwój widzenia jest skomplikowanym procesem psychicznym i dotyczy wszystkich dzieci – zarówno widzących prawidłowo, jak też tych, które dotknęły różnorakie problemy wzrokowe. Zarówno w jednej jak też w drugiej sytuacji, dziecko uczy się widzieć, choć cały proces rozwoju widzenia jest tu niezwykle indywidualny i dostosowany do konkretnych warunków wzrokowych dziecka. Dlatego też, artykuły zawarte na stronie, przeznaczone są dla wszystkich rodziców i opiekunów. Dla rodziców dzieci widzących prawidłowo, aby dostosować zabawy i zabawki do naturalnego rozwoju widzenia dziecka. Dla rodziców dzieci niedowidzących, rokujących na widzenie 100 % aby wspomóc rozwój widzenia zabawami wzrokowymi w domu. Dla rodziców dzieci słabowidzących, aby wspomóc rozwój widzenia w domu oraz wykorzystać różne i bardzo indywidualne warunki wzrokowe dziecka. Strona zawiera również artykuły przeznaczone dla rodziców oraz wychowawców przedszkoli i szkół, dotyczące edukacji dzieci niedowidzących i słabowidzących. Proces edukacyjny dzieci z problemami wzrokowymi jest skomplikowany, wymaga odpowiednio dostosowanych materiałów i jest bezpośrednio związany z indywidualnym rozwojem widzenia każdego dziecka.
W pierwszej kolejności, na stronie przedstawione zostały artykuły dotyczące rozwoju widzenia dziecka: od urodzenia do ukończenia trzeciego roku życia. Dział ten przeznaczony jest dla wszystkich rodziców oraz opiekunów i zawiera normy rozwoju widzenia najmłodszych dzieci. U dzieci widzących prawidłowo, rozwój widzenia przebiega zgodnie z podanymi normami. U dzieci z problemami wzrokowymi natomiast, rozwój widzenia opiera się na kolejnych – przestawionych w artykułach fazach, jednak czas ich następowania rozciąga się w czasie i dostosowany jest do indywidualnych warunków wzrokowych dziecka. Podobnie jest z ostrością widzenia, jest ona zależna od konkretnych możliwości widzenia dziecka, na co rodzic zawsze musi wziąć poprawkę.
Co więc dokładnie zawiera dział dotyczący rozwoju wzroku? Najpierw informacje ogólne o rozwoju widzenia najmłodszego dziecka – ważne informacje o rozwoju wzroku, trochę ciekawostek oraz infografiki.
ROZWOJU WZROKU DZIECKA – kliknij tutaj.
Następnym punktem jest dokładne omówienie rozwoju widzenia oraz rozwoju ogólnego dzieci w pierwszych latach życia. To wtedy dochodzi do przełomowych etapów w rozwoju widzenia dziecka. Wszystkie zawarte tu artykuły przeznaczone są zarówno dla rodziców dzieci widzących prawidłowo (rozwój widzenia dziecka przebiega zgodnie z pokazanymi normami wiekowymi), jak też dla rodziców dzieci z problemami wzrokowymi (u nich rozwój widzenia przebiega dłużej, a kolejne postępy pojawiają się w różnych wiekowo odstępach czasowych).
Do tych informacji dołączyliśmy artykuł wyjątkowy: zebranie najważniejszych wiadomości o rozwoju widzenia, manualności oraz rysunku najmłodszych dzieci w samych wykresach. Maksimum prostej informacji graficznej, minimum tekstu.
ROZWÓJ WZROKU, MANUALNOŚCI I RYSUNKU DZIECKA od urodzenia do 3 roku życia – WYKRESY – kliknij tutaj
Kolejny dział, to wiadomości dotyczące percepcji wzrokowej – czym jest oraz od czego zależy jej rozwój i czy widzenie każdego z nas jest takie samo…
Do podstawowych informacji o percepcji wzrokowej, dołączyliśmy artykuł nietypowy i bardzo ważny. Jako pedagodzy, plastycy, a przede wszystkim jako rodzice dziecka słabowidzącego, odkryliśmy niezwykłą zależność pomiędzy rozwojem widzenia i percepcji wzrokowej, a generowaniem odpowiednich – plastycznych bodźców wzrokowych. Działania plastyczne i okołoplastyczne są najbardziej naturalną oraz intuicyjną formą rozwoju wdziania dzieci w domu. O tym właśnie jest poniższy artykuł.
ROZWÓJ WZROKU I PERCEPCJI WZROKOWEJ, A PLASTYKA – kliknij tutaj
Posiadając już wiedzę o możliwościach wzrokowych najmłodszych dzieci, można przejść już do konkretnych zabaw, a więc do następujących po sobie DOŚWIADCZALNI ŚWIATA. Na początku znajdują się oczywiście NOWORODKI I NIEMOWLĘTA. Dział został mocno rozbudowany, ponieważ praca wzrokowa z niemowlętami wpływa na rozwój widzenia w całym późniejszym życiu dziecka i osoby dorosłej. Pierwszy rok życia dziecka jest czasem decydującym o rozwoju widzenia na całe życie. W przypadku dzieci widzących prawidłowo, czas niemowlęctwa mija szybko, a wspomaganie widzenia polega na zorganizowaniu dziecku wystroju oraz zabawek dostosowanych do rozwijającego się wzroku. W przypadku dzieci z problemami wzrokowymi, każdy kolejny miesiąc niewidzenia lub ograniczonego widzenia oznacza coraz większe niedowidzenie, a potem słabowidzenie. Dlatego też jak najszybciej należy wprowadzić wczesne wspomaganie widzenia w domu. W przypadku Domowych Doświadczalni Świata, będą to odpowiednio dostosowane kolorowe światełka, odpowiednie zabawki błyszczące i kontrastowe oraz najprostsze formy geometryczne. Domowe Doświadczalnie Świata dla niemowląt są więc najważniejszymi Doświadczalniami w kwestii rozwoju widzenia, zarówno dla dzieci widzących prawidłowo, jak też dla dzieci z problemami wzrokowymi. Koniecznie należy tu wspomnieć, że dla dzieci widzących prawidłowo, Doświadczalnie dla niemowląt służą przede wszystkim przez pierwszy rok życia. W przypadku dzieci z problemami wzrokowymi natomiast, Doświadczalnie Świata dla niemowląt mogą służyć przez kilka pierwszych lat życia, a nawet dłużej – w zależności od konkretnego rozwoju widzenia dziecka. Aby przejść przez wszystkie etapy Domowych Doświadczali Świata dla niemowląt, koniecznie należy zapoznać się z kolejnymi artykułami. Zabawy i zabawki postarzają się w każdym przedziale wiekowym niemowlęctwa, jednak wraz z każdym kolejnym miesiącem, zyskują nowe – inne znaczenie rozwojowe.
Dla rodziców przygotowujących się do narodzin dziecka, kilka praktycznych porad co do wystroju pokoju dziecka, odpowiednich zabawek i widocznych dla dziecka bodźców wzrokowych. Podane są również najważniejsze informacje o rozwoju dziecka w pierwszym miesiącu życia.
Drugi artykuł to kolejny przedział rozwojowy niemowląt, duże postępy i nowe zastosowanie zabaw i zabawek.
Ostatni przedział niemowlęctwa, to kolejny rozwój i nowe umiejętności, a więc również nowe zastosowanie zabaw i zabawek.
Druga DOŚWIADCZALNIA ŚWIATA dotyczy ROCZNIAKA I DWULATKA (kliknij tutaj). Kolejna i zarazem ostatnia DOŚWIADCZALNIA ŚWIATA, dotyczy TRZYLATKÓW (kliknij tutaj). Wszystkie zabawy połączone w ciąg następujących po sobie, dostosowanych do wieku dziecka zajęć, tworzą niepowtarzalny domowy świat rozwoju dziecięcego. Każda zabawa to doświadczenie i rozwój, nawet jeżeli pomysł wydaje się banalny! Proste zabawy i zabawki bowiem, stają się ciekawsze i bardziej rozwijające niż skomplikowane i trudne zadania. Ponadto, wprowadzenie już od czasu niemowlęcego zabaw plastycznych, pozwala na rozwój percepcji wzrokowej, manualności i koordynacji oko – ręka, tak potrzebnych w nauce pisania, czytania oraz innych umiejętności edukacyjnych.
DOMOWY ŚWIAT DZIECKA POWINIEN BYĆ PRAWDZIWIE DZIECIĘCY I KOLOROWY, PONIEWAŻ TYLKO TAKIE ŚRODOWISKO POZWALA NA WYZWOLENIE WSZYSTKICH ZDOLNOŚCI WIEKU DZIECIĘCEGO!
Poza domem natomiast, można również pokazywać dziecku miejsca niezwykłe wizualnie, niecodzienne, kolorowe i działające na wiele zmysłów. Interesującym przykładem mogą być fontanny świetle oraz fontanny multimedialne – w pokazowych spektaklach, oddziałują na wzrok, słuch i dotyk, pochłaniając całą uwagę poznającego świat malucha. Jedną z nich jest fontanna multimedialna w Rzeszowie. Zobaczcie Sami.