Większość rodziców pragnie zapewnić swojemu dziecku najlepsze warunki do rozwoju, zabawy i wzrastania. DOMOWE DOŚWIADCZALNIE ŚWIATA programu „Mamo, Tato – Pokaż mi!”, pomagają zrealizować ten zamiar – ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju wzroku oraz percepcji wzrokowej dziecka. Wzrok, odpowiada za odbiór ponad 70 procent wszystkich bodźców docierających do dziecka, góruje więc, a jednocześnie współpracuje z innymi zmysłami. Rozwój percepcji wzrokowej natomiast, wymaga zaangażowania wszystkich zmysłów dziecka, a więc wszystkich funkcji poznawczych.
Wspomagając rozwój widzenia u dziecka, wspomagamy również pozostałe zmysły i funkcje poznawcze. Program nie ma jednak za zadanie zmuszania dziecka do jakichkolwiek ćwiczeń, narzucania mu zajęć, czy zabaw. Wręcz przeciwnie – w zamiarze jego twórców, program jest UMOŻLIWIENIEM dziecku wielozmysłowego poznania świata, ze szczególnym naciskiem na zmysł wzroku. UMOŻLIWIENIE to, dokonuje się poprzez odpowiednie przygotowanie pokoju dziecka, miejsca jego zabaw i również odpowiednie przygotowanie lub wybranie zabawek oraz zabaw – a wszystko to, dostosowane do wieku dziecka.
Dziecko przebywając w odpowiednich warunkach percepcyjnych , czerpie korzyści rozwojowe z samego faktu udostępnienia mu odpowiednich bodźców wzrokowych, otaczających go przedmiotów, zabawek i zabaw. Może obserwować, dotykać, manipulować, podnosić, rzucać – po prostu bawić się! Samo wybiera formę zabawy i spędzania czasu, a rodzic może być kreatorem przestrzeni rozwojowej swojej pociechy i jej poznania świata.
Pierwszym krokiem programu, jest więc przekazanie skrawka teorii dla rodziców i opiekunów: aby zrozumieć zasadność odpowiedniego przygotowania pokoju oraz zabawek dziecka, opiekun musi zrozumieć prawidłowości i kolejne etapy rozwoju wzroku dziecka, percepcji wzrokowej oraz roli bodźców wzrokowych i działań o charakterze plastycznym dla tego rozwoju. Musi również dowiedzieć się, jakie bodźce wzrokowe, przedmioty, zdarzenia – są możliwe do zobaczenia dla dziecka w poszczególnych kategoriach wiekowych. Przykładowo, noworodek nie ma możliwości zobaczenia obiektów oddalonych od niego, nie widzi również wielu kolorów. Niemowlę natomiast, widzi już z dalszej odległości i dostrzega kolory, jednak nie interpretuje przestrzeni, lub nie może jeszcze dostrzegać szczegółów. Inne możliwości wzrokowe ma więc noworodek, inne niemowlę, a jeszcze inne małe dziecko. Zadaniem programu „Mamo, Tato – Pokaż mi!”, jest więc nakierowanie rodziców na odpowiednie przygotowanie pokoju i miejsca zabaw oraz zabawek dzieci – wspomagające wszechstronny rozwój, ze szczególnym uwzględnieniem zmysłu wzroku. Poprzez zapoznanie się z poszczególnymi działami programu (rozwój wzroku dziecka, percepcja wzrokowa, doświadczalnie świata), rodzice i opiekunowie, mogą zdobyć wiedzę na temat prawideł rozwojowych swoich pociech, oraz samodzielnie przystosować miejsce zabawy i przebywania dziecka, do jego możliwości wzrokowych, percepcyjnych oraz psycho – motorycznyc
DOŚWIADCZALNIA ŚWIATA I, poświęcona jest NOWORODKOM oraz NIEMOWLĘTOM. Miejsce zabawy, odpoczynku i ogólnie przebywania dzieci w tym przedziale wiekowym , musi być więc dostosowane do:
1. DZIECKA LEŻĄCEGO – z niską ostrością wzroku, zawężonym kątem widzenia i ograniczoną możliwością ruchów, poświęcającego większą cześć dnia i nocy na sen i jedzenie – NOWORODEK
Zabawy dla noworodków – kliknij tutaj
2. DZIECKA LEŻĄCEGO, jednak z większymi możliwościami ruchowymi, zwiększoną ostrością wzroku, potrafiącego przez chwilę utrzymać przedmiot w rączce, poświęcającego więcej czasu na poznawanie a mniej na sen – NIEMOWLĘ: 1 – 3 MIESIĄC ŻYCIA
DZIECKA LEŻĄCEGO oraz SIEDZĄCEGO Z PODPARCIEM – potrafiącego samodzielnie utrzymać główkę oraz podeprzeć się na przedramionach, o zwiększonej odległości widzenia do 1 metra, rozpoczynającego pracę nad koordynacją oko – ręka, dostrzegającego własne dłonie, oraz rysy twarzy opiekunów – NIEMOWLĘ: 3 – 5 MIESIĄC ŻYCIA
Zabawy dla niemowląt 1-5 miesiąc życia – kliknij tutaj
3. DZIECKA SIEDZĄCEGO – sprawnie przewracającego się z brzucha na plecy i z pleców na brzuch, potrafiącego pełzać lub turlać się, intensywnie rozwijającego koordynacje oko – ręka oraz manipulację, sięgającego po zabawki oddalone od niego, zaczynającego rozwijać pamięć wzrokową –NIEMOWLĘ: 5 – 7 MIESIĄC ŻYCIA.
DZIECKA SIEDZĄCEGO, SIADAJĄCEGO, STOJĄCEGO, PRZEMIESZCZAJĄCEGO SIĘ – posiadającego pełną ostrość wzroku, dostrzegającego szczegóły na przedmiotach i płaskich obrazkach, potrafiącego utrzymać flamaster i rysować kropki i kreski, rozwijającego uchwyt szczypcowy, potrafiącego samodzielnie się przemieszczać i sięgać po zauważone – ciekawe przedmioty – NIEMOWLĘ: 7 – 12 MIESIĄC ŻYCIA.
Zabawy dla niemowląt 5-12 miesiąc życia – kliknij tutaj
4. DZIECKA Z DYSFUNKCJĄ WZROKU OD URODZENIA – NIEDOWIDZĄCEGO, SŁABOWIDZĄCEGO Z WADĄ WZROKU. To dział bardzo ważny i wyjątkowo bliski twórcom Doświadczalni świata. Przedstawia propozycje zaawansowane Sytuacja wzrokowa każdego dziecka z dysfunkcją wzroku jest niezwykle indywidualna, dlatego to rodzic decyduje w tym dziale, w jaki sposób skorzysta z pomysłów na domowe wspomaganie widzenia. Rozdział zawiera różne przykłady wczesnego wspomagania wzroku w domu (kolorowe światła, odblaski szkolne, błyszczące wiatraczki, oświetlane butelki z wodą…), a do decyzji rodzica należy wybranie tych, które będą najbardziej trafne dla jego dziecka. Tutaj nie ma żadnych reguł, a normy wiekowe przesuwają się i rozciągają w czasie. Dziecko rozwija się wielozmysłowo i każde we własnym – indywidualnym tempie. Rodzice dziecka z dysfunkcją wzroku powinni również przejść przez wszystkie poprzednio opisane działy wiekowe, ponieważ w każdym znajdą coś, co z pewnością przyczyni się do rozwoju ich pociechy.
Niemowlę – zabawy wyjątkowe – kliknij tutaj
Zaczynamy więc niezwykłą podróż w tajniki rozwoju naszego dziecka. Będzie to również podróż do dzieciństwa samych rodziców – bo każdy ma niespełnione marzenia o zabawkach, zabawach, budowlach i konstrukcjach . Zachęcamy nie tylko do planowania rozwoju dzieci, ale również do rozwoju samych rodziców i opiekunów, ponieważ to oni staną się głównymi kreatorami i pomysłodawcami wystrojów pokoi i przestrzeni życiowej swoich pociech.
Zanim przejdą Państwo do DOŚWIADCZALNI ŚWIATA NOWORODKA I NIEMOWLĘCIA, zapraszamy do zapoznania się z działami:
Drodzy rodzice, opiekunowie, pedagodzy!
Jeśli macie pytania, piszcie : mamotato@onet.eu
Jeśli poszukujecie i potrzebujecie zabawek wzrokowych, kontrastowych, manualnych, piszcie na mail pracowni FolkSmolk: folksmolk@gmail.com Zaglądnijcie również na stronę pracowni: www.folksmolk.cba.pl
Facebook – dołączcie do nas – jesteśmy na Facebooku na stronie Mamotatopokazmi oraz na profilu, jako Doświadczalnia Świata.
ZABAWKI DLA DZIECI Z WADAMI WZROKU, NIEDOWIDZĄCYCH I SŁABOWIDZĄCYCH – KLIKNIJ TUTAJ