Zabawy dla noworodków

    Wraz z narodzinami dziecka, w rodzicach i opiekunach, rodzi się również chęć zapewnienia jak najlepszych warunków  rozwojowych dla malucha.  Program „Mamo, Tato – Pokaż mi!”, pomoże wszystkim chętnym i dociekliwym, w temacie rozwoju zmysłu wzroku, widzenia, percepcji wzrokowej i poznania ogólno – zmysłowego. 

 Na początku więc, krótkie wprowadzenie formalne – trochę „wizualnej teorii”. Dokładne omówienie rozwoju wzroku noworodka znajduje się na oddzielnej stronie (kliknij tutaj – zachęcamy do zapoznania się!).  Na stronie obecnej, przytoczymy tylko schematy.  A więc:

WIEKOWO, noworodek to:

noworodek 1

Noworodek MOŻE ZOBACZYĆ:

noworodek 2.2

W zakresie WIDZENIA PRZEDMIOTU,  noworodek MOŻE ZOBACZYĆ:

noworodek 3.3

NOWORODEK jest dzieckiem leżącym, z ograniczoną możliwością ruchów, bardzo ograniczoną ostrością wzroku i zakresem widzenia, a głównym jego zajęciem  jest spanie, płakanie i jedzenie. Jakie więc zabawy dla noworodka, no i po? Już wyjaśniamy. Zabawą odpowiednią dla możliwości percepcyjnych noworodka, będzie przede wszystkim PATRZENIE I POZNAWANIE. Zrealizowanie zabawy polega więc na przygotowaniu miejsca jego przebywania – odpowiadającego możliwościom percepcyjnym noworodka. Jeżeli przykładowo maluch ma swoje łóżeczko i w nim spędza większość czasu, można zorganizować przestrzeń łóżeczka w taki sposób, aby czas aktywności noworodka, był wypełniony obserwacją otaczającej przestrzeni. Noworodek nie ma możliwości chwycenia zabawki, obrotu ciała oraz innych ewolucji, dlatego to rodzić lub opiekun musi  zorganizować mu punkty i obiekty obserwacyjne. Wydawałoby się, że nie ma sensu angażować się w aranżacje, jeżeli okres noworodkowy trwa tylko 1 miesiąc. Sens jednak jest, ponieważ pierwszy okres NIEMOWLĘCTWA, przedstawia podobne parametry możliwości wzrokowych dziecka, jak okres noworodkowy. Praca rodzica włożona w ciekawe zakomponowanie łóżeczka, lub innego miejsca głównego przebywania dziecka, będzie więc przydatna również w kolejnych miesiącach rozwoju pociechy. Samej pracy natomiast, nie będzie dużo. Ze względu na niską ostrość wzroku oraz niedużą odległość, na jaką widzi noworodek (15 – 40 cm), zaaranżować można tylko najbliższą przestrzeń łóżeczka oraz sufit. Wielu rodziców przygotowuje się na przyjście dziecka, remontując jego pokój i umieszczając w nim dekoracje, które podobają się jemu (rodzicowi), jednak nie mają kompletnie żadnego związku z możliwościami wzrokowymi malucha. Przykładowo, rodzice kładą duży nacisk na wygląd tapet, zasłonek, firanek oraz innych szczegółów, których ich dziecko, jeszcze przez dłuższy czas po prostu nie będzie w stanie zobaczyć, ani nawet zauważyć. Podobnie jest z zabawkami – maluchy dostają stosy pluszaków i gadżetów, które w kontekście jego faz rozwojowych, są kompletnie nieprzydatne.

Jakie są, więc zalecenia? Bardzo proste! ANALIZUJĄC WYŻEJ ZAMIESZCZONE WYKRESY ORAZ MOŻLIWOŚCI WZROKOWE NOWORODKA, MOŻNA ZALECIĆ:

1. PIERWSZYM BODŹCEM WZROKOWYM, widzianym i przede wszystkim ZAUWAŻANYM przez noworodka (dziecko jest nim zainteresowane) jest ŚWIATŁO.  Wykorzystajmy więc tę zależność! WAŻNE! NALEŻY UWAŻAĆ, ABY NIE ŚWIECIĆ DZIECKU MOCNYMI ŚWIATŁAMI W OCZY – TO NISZCZY WZROK!!! Najlepszym wyjściem jest zaopatrzenie się w lampki choinkowe: białe oraz kolorowe. Należy umieścić je na suficie, wprost nad miejscem, gdzie zazwyczaj odkładany jest maluch. Należy również pamiętać, że kolorowe światło jest dla dziecka prekursorem widzenia koloru – im więcej barwnych świateł zobaczy maluch, tym więcej kolorów będzie mógł zobaczyć i rozpoznać w przyszłości.

Najłatwiej jest dziecku zobaczyć światło migające – zwraca jego uwagę, dlatego dla noworodków bardzo interesujące stają się różnego rodzaju ozdoby (np. choinkowe) oraz zabawki o spokojnie migającym świetle.

Równie dobrze sprawdzają się migające, delikatne światełka do rowerów, lub wszelkie inne migające gadżety i zabawki.  Należy więc zwracać uwagę na pokazywanie dziecku w pierwszym miesiącu oraz kilku kolejnych miesiącach życia, wszelkich zabawek, światełek, oraz gadżetów świecących (ale tylko delikatne światło), migających i zmieniających kolor. Światła mocniejsze (np. lampki choinkowe) umieszczamy w oddaleniu – np. na suficie, natomiast wszelkie światełka pastelowe i delikatne, umieszczamy w niedużej odległości od dziecka (50 – 70 cm) – na linii wzroku malucha. WAŻNE! DZIECKO NIE MOŻE MIEĆ ABSOLUTNIE ŻADNEGO DOSTĘPU DO PRĄDU!

2. WSZYSTKO CO BŁYSZCZY I POŁYSKUJE.  Rodzicie i opiekunowie, mogą tu zaszaleć z twórczością własną. Muszą zdobyć różnorakie materiały błyszczące i połyskujące obecne w domu. Przykładowo: spożywcza folia aluminiowa, złote lub srebrne wewnętrzne opakowania z kawy „fusiastej”, wszelkie złotka z cukierków – czekolad , zwinięte w kłębek folie i worki foliowe, skrawki materiałów z odblaskującymi elementami, oraz inne. Z takich prostych materiałów, można wykonać bardzo proste „zabawki” dla noworodka i dzieci w pierwszych miesiącach życia. Najlepiej jest wyciąć  proste kształty geometryczne i przywiesić je w polu widzenia malucha. Folie aluminiowe można również wyginać, składać i modelować, co jest dużym ułatwieniem dla rodzica. 

DCIM100MEDIAWAŻNE! PRZYWIESZAJĄC ZABAWKI NALEŻY PAMIĘTAĆ, ŻE KILKUMIESIĘCZNE JUŻ DZIECKO MOŻE SIĘGNĄĆ DO ZAWIESZONYCH PRZEDMIOTÓW I SPRÓBOWAĆ JE ZJEŚĆ, DLATEGO DELIKATNE ZABAWKI NALEŻY ZAWSZE WIESZAĆ TAK ABY DZIECKO NIE ZDJĘŁO ICH I NIE ZADŁAWIŁO SIĘ NIMI!

3. JASKRAWE I KONTRASTUJĄCE KOLORY.  Rodzice i opiekunowie również tutaj mogą pochwalić się twórczością własną – z kolorowych płaszczyzn można wykonać proste kształty geometryczne, które będą niezwykle ciekawe dla malucha. Kolory można kupić w każdym sklepie „ogólnym” (papier kolorowy), znaleźć w domu (kolorowe opakowania, tektury, etykiety itp.) lub po prostu namalować (farby plakatowe, tempery, pastele, flamastry, zakreślacze itp.). Płaszczyzny muszą być dość duże, bez szczegółów, przedstawiające podstawowe kształty geometryczne. Sąsiadujące ze sobą kolory muszą być kontrastujące. Najlepiej  dla noworodków sprawdza się kombinacja czerni i bieli  – szczególnie SZACHOWNICE oraz PASY. Jeżeli natomiast chcemy wprowadzić kolory, ich kombinacja musi być „drażniąca” dla oka dorosłego człowieka. Patrząc na jaskrawy róż, niektórzy aż mrużą oczy, a jeżeli połączymy jaskrawy róż z jaskrawą zielenią – otrzymamy wściekły kontrast. Takie właśnie połączenia są doskonałe dla noworodków – zauważalne i wyraźne. Później, w pierwszym przedziale niemowlęctwa, kolory nadal powinny być kontrastujące, jednak mniej jaskrawe, przechodzące w mocne i zdecydowane barwy.

DCIM100MEDIA

Podane wyżej przykłady zabaw, są propozycją dla rodziców i opiekunów. Zachęcamy przede wszystkim do kreatywności i samodzielnych pomysłów – w oparciu o wiedzę, którą stara się  przekazać program „MAMO, TATO – POKAŻ MI!”

Zapraszamy do kolejnego działu: Zabawy dla niemowląt 1 – 5 miesiąc życia.