Zabawy dla niemowląt 1-5 miesiąc życia

Zabawy dla niemowląt 1 - 5 miesiąc życia - baner - mamotatopokazmi.pl

Zabawy dla niemowląt 1 – 5 miesiąc życia – baner – mamotatopokazmi.pl

    Po przejściu przez czas noworodka, rodzic cieszy się z rozpoczęcia wieku NIEMOWLĘCEGO.  Maluch szybko się rozwija oraz zdobywa nowe umiejętności i wciąż poznaje – wzrokowo, słuchowo, poprzez zapach, smak i dotyk. Nadal główną role odgrywa zmysł wzroku – dostarcza największą ilość wiedzy o otaczającym świecie. Aby poznanie było jak najbardziej przyjemne i rozwijające dla dziecka, rodzic i opiekunowie mogą zorganizować jego pokój, zabawki i miejsce zabaw w ciekawy sposób – odpowiedni do możliwości percepcyjnych niemowlęcia. Program Doświadczalni Świata: „Mamo, Tato – Pokaż mi!”, pomoże wszystkim chętnym i dociekliwym, w temacie rozwoju zmysłu wzroku, widzenia, percepcji wzrokowej i poznania ogólno – zmysłowego. Zachęcamy do tworzenia domowej Doświadczalni Świata – kreatywnego i rozwojowego miejsca zabawy dla dziecka lub dzieci. Miejsce może być niewielkie, a zorganizowanie zabaw i zabawek jest proste. Zachęcamy, do podążania za naszymi propozycjami.

 Na początku – podobnie jak w „zabawach dla noworodków”, krótkie wprowadzenie formalne. Dokładne omówienie rozwoju wzroku niemowląt znajduje się na oddzielnej stronie (kliknij tutaj)– zachęcamy do zapoznania się!).  Na stronie obecnej, przytoczymy tylko wizualne schematy.  A więc:

WIEKOWO, niemowlę to:

NIEMOWLĘ 1a

Pierwszym okresem w rozwoju niemowlęcia jest przedział: 1-3 miesiąc życia. Możliwości wzrokowe niemowlęcia w tym wieku wyglądają następująco:Rozwój wzroku niemowląt - 1 - 3 miesiąc życia - mamotatopokazmi.pl

Niemowlę w wieku 1-3 miesiące, podobnie jak noworodek, jest dzieckiem głównie leżącym. Ten pierwszy okres niemowlęctwa, przypomina możliwości wzrokowe noworodka. Dziecko oczywiście rozwija się, jego umiejętności (wzrokowe i motoryczne) również rozwijają się, jednak w pierwszych miesiącach niemowlęctwa, do zabaw jak najbardziej nadają się zabawki i sprzęty przygotowane wg programu Doświadczalni Świata: „Mamo, Tato – Pokaż mi!” jeszcze dla noworodka.  Zapraszamy więc do artykułu: „Zabawy dla noworodka” (kliknij tutaj), gdzie znajdują się dokładne opisy. Ponieważ jednak dziecko cały czas zdobywa nowe umiejętności wzrokowe i manualne, ewoluują również zabawy, nawet jeśli używane są te same lub podobne zabawki:

1. Bardzo interesujące nadal są kolorowe, delikatne światełka. Dziecko więcej czasu spędza na zabawie, a mniej na  odpoczynku, dlatego warto zainwestować w kolorowe światełka, które są dla niemowląt niezwykle interesujące. Dziecko w tym wieku, nadal ma bardzo niską ostrość wzroku, a więc widzi na niewielką odległość. Jeżeli więc takie światełka umieścimy wysoko na suficie, nie będziemy się martwić, że mogą źle wpływać na wzrok dziecka (maluch będzie widział tylko kolorowe delikatne odblaski), a są dla niego naprawdę ogromną rozrywką i urozmaiceniem. Obecnie dostępne na rynku są przeróżne formy świetlne, które przyciągają wzrok kolorami oraz ciekawym wyglądem. Dostępne są więc kolorowe żarówki pojedynczych kolorów, żarówki zmieniające barwę, lampki światłowodowe (zmieniające kolor), węże świetlne, taśmy Led RGB, lampki multicolor na baterie oraz inne ciekawe oświetlenia. W zależności od możliwości finansowych rodziców, można kupować pojedyncze kolorowe żarówki, lub całe węże świetlne, girlandy i różnorakie gadżety oświetleniowe. Warto zaznaczyć, że oświetlenie, w które zainwestujemy, będzie już stałym elementem wystroju pokoju dziecka i posłuży nam kilka lat. Tak jak poszczególne zabawki przestaną być dla malucha ciekawe, tak kolorowe, delikatne światełka zawsze są atrakcyjne. Pokój dziecka powinien być kolorowy, przyciągający wzrok i pełen bodźców wizualnych. UWAGA! NIE NALEŻY KUPOWAĆ ŚWIATEŁ MOCNYCH, ANI NIE NALEŻY ŚWIATŁAMI ŚWIECIĆ DZIECKU W OCZY! Dla dziecka w pierwszych miesiącach życia najprościej jest kupić delikatne lampki choinkowe multicolor lub lampki kolorowe na baterie. Można je włączać podczas zabawy z dzieckiem lub, kiedy musimy je koniecznie na chwilę zająć czymś naprawdę interesującym – wszyscy wiemy, że kiedy na świecie pojawia się mały człowiek, ilość naglących prac do wykonania jest dość spora, a możliwość zainteresowania dziecka, to naprawdę bardzo dużo. 

Ważne! W przypadku dzieci z problemami wzrokowymi od urodzenia – w potrzebie wczesnego wspomagania wzroku w domu i uzupełnienia gabinetowej terapii wzroku, kolorowe światełka są niezbędne – szczegóły zostały zawarte w dziale: „Niemowlę – zabawy wyjątkowe” (kliknij tutaj)

Kolorowe światła - prekursor widzenia koloru

Kolorowe światła – prekursor widzenia koloru – mamotatopokazmi.pl

 2. Wyjątkową atrakcją dla tak małego dziecka jest kolorofon/żarówka dyskotekowa/projektor-lampka nocna. To 3 sprzęty wyświetlające kolorowe „zajączki” świetlne, z których można wybrać jedno urządzenie. Tego typu urozmaicenie i spektakl świetlny jest ogromną atrakcją dla każdego dziecka w domowej doświadczalni świata, jednak najmłodsze dzieci są najbardziej zaskoczone i zafascynowane taką grą barwnych blików świetlnych. Aby jednak dobrze zorganizować dziecku taką zabawę, należy zwrócić uwagę na kilka ważnych spraw:
a) Żarówę dyskotekową, kolorofon lub lampkę projektor dla dziecka zawsze kupujmy  w sklepie stacjonarnym. Poprośmy sprzedawcę o włączenie lampki i popatrzmy, jak wyglądają świetlne zajączki oraz z jaką szybkością kręcą się po suficie i ścianach. Im wolniejszy ruch – tym oczywiście lepiej.
b) Zwróćmy uwagę na kolory blików – czy nie są zbyt drażniące, krzykliwe i denerwujące.
c)  Zawsze bierzmy paragon – jeżeli lampka się popsuje (czasami lubi się popsuć tryb obrotu, a wtedy jest histeria ze strony dziecka) – możemy ją łatwo wymienić.
d) Jeżeli mamy wątpliwości w odniesieniu do dziecka z dysfunkcją wzroku – zapytajmy specjalisty, który dziecko prowadzi. Zazwyczaj uzyskujemy zgodę, a taka atrakcja w domu, naprawdę jest ogromną radością dla dziecka.
 e) W przypadku dziecka będącego pod opieką neurologa, koniecznie zapytajmy lekarza, czy obracające się światło jest dla dziecka dopuszczalne. Jeżeli lekarz wyrazi zgodę – nawet się nie zastanawiajmy, tylko pędźmy do sklepu – dla dzieciaków, to zawsze niesamowita magia kolorowych świateł.

Kolorofon/żarówka dyskotekowa/projektor-lampka nocna - kolorowe zajączki - mamotatopokazmi.pl

Kolorofon/żarówka dyskotekowa/projektor-lampka nocna – kolorowe zajączki

3. Odpowiednie percepcyjnie zabawki.  Szczególne miejsce w tym przedziale wiekowym, zajmują odblaski  szkolne oraz kolorowe (szczególnie błyszczące) wiatraki. Zarówno jedne, jak też drugie, są niezwykle interesujące dla niemowląt.  Po pierwsze poprzez walory kolorystyczne i odblaskujące, po drugie – ze względu na możliwości ruchu. Wiatraki są również doskonałym materiałem do zabawy rodzica z dzieckiem. Wielu rodziców i opiekunów nie wie, jak można bawić się z dwu i trzymiesięcznym niemowlęciem. Bardzo często kupuje się pluszaki, które nie są interesujące dla tak małego dziecka. Podobnie jest z pozytywkami dla maluchów – wiele niemowląt boi się ich dźwięku. Wiatrak jest teraz zabawką idealną: błyszczy, jest kolorowy i do tego porusza się! Każdy chętny rodzic, może położyć się koło swojej pociechy i zabawiać ją kręcącym się wiatrakiem. Można go przybliżać do dziecka, oddalać od jego oczu i przesuwać w różne strony, aby dziecko wodziło wzrokiem.

Błyszczący wiatrak - doskonałą zabawa dla niemowląt

Błyszczący wiatrak – doskonała zabawka dla niemowląt – mamotatopokazmi.pl

Podobnie sprawdzają się odblaski szkolne. Mają ciekawą formę (zazwyczaj geometryczną lub bardzo prostej figury), odblaskują, a poruszane – uderzają o siebie i pięknie stukają i pukają! Odblaski zachęcają również dziecko do sięgania do nich i trącania rączką – to bardzo ważne, ponieważ dziecko NIE rodzi się z umiejętnościami sięgania po coś, dotknięcia i chwycenia. Są to umiejętności, które rozwijają się w pierwszych miesiącach życia. Należy zwrócić więc uwagę na rozwój możliwości chwytnych dziecka – z jednej strony, dbajmy o zabawki pozwalające na rozwijanie tych umiejętności, a z drugiej strony – aby zapobiec zadławieniu, zabawki i przedmioty drobne lub nietrwałe, muszą być zawieszone lub przyczepione w bezpiecznej odległości – niedostępnej dla dziecka! Odblaski należy dobrze sprawdzić, czy nie odepną się od sznureczka lub łańcuszka i można przywiesić je w miejscu zabaw dziecka – są atrakcyjne i mają proste kształty. Bardzo dobrym pomysłem jest przywieszenie odblasków na typowym łańcuchu zabawek do wózka dziecięcego.

Odblaski szkolne - doskonałą zabawka dla niemowląt - mamotatopokazmi.pl

Odblaski szkolne – doskonałą zabawka dla niemowląt – mamotatopokazmi.pl

Dla dziecka w tym wieku, zabawki –  w tym odblaski powinny być głównie zawieszone. Jest to niezwykle ważne – zarówno w kontekście rozwoju wzroku, jak też rozwoju motorycznego. Leżąc na plecach i oglądając zabawki, maluch rozwija umiejętność patrzenia, koncentracji wzroku oraz wodzenia za przedmiotem, może do nich sięgać, trącać je i chwytać. Leżąc na brzuchu, dziecko ćwiczy motorykę – samodzielne podnoszenie oraz utrzymanie głowy. Jeżeli przywiesimy odpowiednio ciekawą zabawkę, nauka będzie ciekawsza, szybsza i łatwiejsza dla dziecka. Należy zwrócić uwagę na zależność: zabawka nieruchoma i zabawka w ruchu. Obecny czas niemowlęctwa, charakteryzuje się łatwiejszym dostrzeganiem przedmiotów w ruchu, dlatego starajmy się tak organizować zabawę malucha, aby przedmioty poruszały się przed jego oczami.

Odblaski szkolne zabawka obserwacyjna dla niemowląt - mamotatopokazmi.pl

Odblaski szkolne zabawka obserwacyjna dla niemowląt – mamotatopokazmi.pl

Wyjątkową formą zainteresowania malucha i ćwiczenia możliwości wzrokowych, jest oświetlanie odblasków lub wiatraków. Przedmioty te z natury rzeczy mają reagować na światło, dlatego oświetlanie ich światłem białym (np. latarką), daje niezwykłe efekty ruchu, wielobarwności i tańca kolorów. Można również oświetlać te przedmioty światłami kolorowymi – jest to zależność niezwykle ważna w przypadku dzieci z problemami wzrokowymi – w potrzebie wczesnego wspomagania wzroku w domu i uzupełnieniu gabinetowej terapii wzroku – szczegóły zostały zawarte w dziale: „Niemowlę – zabawy wyjątkowe” (kliknij tutaj)

Oświetlane odblaski i schemat - mamotatopokazmi.pl

Oświetlane odblaski i schemat – mamotatopokazmi.pl

4. Kolorowe – kontrastujące i błyszczące kształty geometryczne. Dziecko w pierwszych miesiącach życia widzi słabo – na niedużą odległość i w specyficzny sposób: najpierw widzi tylko ogólny zarys bryły lub kształtu – nie widzi wewnętrznych elementów bryły (nie dostrzega więc oczu, nosa i ust rodzica, a jedynie zarys głowy i włosów), wewnętrzne elementy bryły, zaczyna dostrzegać dopiero po kilku tygodniach i to dość słabo. Podobnie jest z barwami, dziecko widzi przede wszystkim mocne kolory, kontrasty kolorystyczne oraz bardzo podobają mu się elementy błyszczące. Jest to bardzo ważna zależność i fakt, z którego większość rodziców nie zdaje sobie sprawy. Dlatego tak ważne jest, aby dostosować zabawki do widzenia dziecka. Najprostszą formą widzianą przez dziecko w tym przedziale wiekowym, są kolorowe – kontrastujące i  błyszczące kształty geometryczne. Powinny być więc samodzielne kształty bez tła, jako najwcześniej widziane przez dziecko (np. trójkąt, kwadrat, koło) oraz kształty na tle – dostrzegane wraz z rozwojem widzenia niemowlęcia. Kształty geometryczne przygotowane odpowiednio, pozwalają na skonkretyzowanie widzianych form oraz ułatwienie dziecku dostrzeżenia konkretnego – interesującego kształtu. Są istotnym bodźcem wzrokowym w rozwoju widzenia tak małego dziecka. Rozwój widzenia i percepcji wzrokowej bowiem, ma swoje poszczególne fazy. Tak jak w rozwoju mowy dziecko posługuje się najpierw samogłoskami i wykrzyknieniami, później sylabami i pojedynczymi słowami, tak w rozwoju widzenia odpowiednio przygotowane kształty odpowiadają kolejnym fazom rozwoju widzenia i percepcji wzrokowej najmłodszych dzieci. Takie kształty rodzic może wykonać samodzielnie. Bardzo ważne jest, aby stosować bezpieczne – mocne materiały, ze względu na wzrastające możliwości chwytne dziecka. Niemowlę nie może kształtu zerwać lub podrzeć, aby nie zadławić się  małymi kawałkami. Kształty powinny być więc wykonane z mocnych, kontrastowych materiałów i posiadać elementy błyszczące. Ponadto, dobrze jest, aby kształty były lekkie i poruszały się pod wpływem ruchu powietrza, lub celowo dmuchane przez rodzicaobiekt w ruchu jest lepiej zauważany dla tak małego dziecka. Jeżeli rodzic nie czuje się na siłach manualnych, aby samodzielnie wykonać plansze, może odpowiednio przygotowane kształty zamówić. Polecamy plansze edukacyjne – sensorki zapachowe z własnej pracowni FolkSmok. Po wielu zapytaniach rodziców o najlepsze wykonanie kształtów geometrycznych, udostępniliśmy możliwość zamówienia kształtów – plansz edukacyjnych. Wykonaliśmy stały – sprawdzony zestaw plansz kontrastowych, błyszczących i szeleszczących, z suszem ziołowym we wnętrzu plansz – najwcześniejsza edukacja, wspieranie widzenia i percepcji wzrokowej i piękne, naturalne zapachy z suszu ziołowego.

plansze edukacyjne - sensorki zapachowe - strona kolorowa

plansze edukacyjne – sensorki zapachowe – strona kolorowa

Plansze edukacyjne - sensorki zapachowe

plansze edukacyjne – sensorki zapachowe – strona kolorowa i błyszcząca

Więcej na temat plansz edukacyjnych – sensorków zapachowych – kliknij tutaj

5. Zabawa rodzica z maluchem – zajączki świetlne. Przebywanie z dzieckiem, to nie tylko obserwowanie malucha, zaspokajanie jego potrzeb, ale również nawiązanie z nim kontaktu i zabawa. Bardzo ciekawą i kształcącą zabawą, stają się zajączki świetlne. Kto z nas nie pamięta zajączków z lusterka – skaczących po ścianach i suficie! Zawsze wywołują uśmiech na twarzy dziecka i nieopisaną radość z nieprzewidywalności  świetlnego zwierzaka. Jakość zająca, trzeba jednak dopasować do wieku dziecka. Znane wszystkim zające lusterkowe, to forma zaawansowana. Dla malucha w wieku 1 – 3 miesiące, zając musi być jasny i spokojny. Dlatego do stworzenia „futrzaka” trzeba wykorzystać latarkę, a  początkową „łąką” może być tylko sufit. Dziecko w tym wieku patrzy głównie przed siebie, ma słabą ostrość wzroku i ograniczoną odległość widzenia. Zabawa ma na celu zachęcić malca do patrzenia, wodzenia za światłem i poruszania głową za ruchem świetlej plamy. Ćwiczenia musimy podzielić więc na kolejne fazy (jedna faza powinna być powtarzana przez kilka dni, lub nawet tygodni – jeżeli jest taka konieczność):

a) gasimy światło, zasuwamy zasłony i leżąc obok dziecka zaczynamy oświetlać sufit. Należy obserwować dziecko, czy zauważyło światło. Aby zachęć je do patrzenia i koncentracji wzroku – włączamy i wyłączamy latarkę.

b) jeżeli maluch opanował już zauważanie światła na suficie, można rozpocząć wędrówki zająca po suficie. Wędrówka początkowo powinna być bardzo spokojna, wręcz powolna i cały czas należy zwracać uwagę na reakcję dziecka – czy zauważa ruch światła.

c) jeżeli maluch opanował już spokojną wędrówkę zająca po suficie, można przejść do szybszych – ale płynnych ruchów.

d) maluch zauważa już szybszy ruch światła na suficie. Przechodzimy więc do ruchów chaotycznych, szybkich zając skacze po suficie. Zabawa jest dla malucha interesująca, a rodzic bawi się z dzieckiem i poznaje jego reakcje emocjonalne.

Kolejnym etapem rozwojowym jest czas: 3-5 miesiąc życia. W zakresie rozwoju wzroku oraz możliwości manipulacyjnych, umiejętności niemowlęcia wyglądają następująco:

NIEMOWLĘ 3 96 dpi 2

Niemowlę w wieku 3-5 miesiąc  życia jest dzieckiem nadal głównie leżącym, jednak o dużo większych możliwościach ruchowych, manipulacyjnych oraz wzrokowych. Zalecenia maja się, więc następująco:

1. Kolorowe światła i świecidełka nadal pozostają na swoich miejscach, można nawet dodawać świecące zabawki. Dziecko może już sięgać, chwytać, podnosić i naciskać, dlatego bardzo atrakcyjne są pierwsze i bezpieczne zabawki świecące, grające i wydające różne dźwięki. Przy zakupie zabawek, należy zwrócić uwagę, aby wybierać te, które świecą w kilku kolorach – jeżeli taki wybór jest.

Koto-terapeuta Biały i świecące ufo - mamotatopokazmi.pl

Koto-terapeuta Biały i świecące ufo – mamotatopokazmi.pl

Bardzo ważne jest również, że na tym etapie rozwoju, dziecko nawiązuje już bezpośrednią zabawę z rodzicem. Spędzając czas z dzieckiem, można zabawiać je, pokazując mu świecące zabawki – bardziej skomplikowane, – którymi maluch nie potrafi jeszcze manipulować. W późniejszych miesiącach, niemowlę samo będzie już obsługiwać skomplikowane zabawki, jednak na ten czas, dziecko może próbować siedzieć ze stabilnym podparciem lub opierając się o rodzica, a opiekun pokazuje mu możliwości zabawek – patrząc na reakcje pociechy.

2. Kolorowe – kontrastujące i błyszczące kształty geometryczne – rozmieszczenie plansz w różnych odległościach. Wzrok dziecka rozwija się – należy wziąć to pod uwagę i dostosować miejsce zabaw do rozwoju widzenia niemowlęcia. Dobrze jest zorganizować maluchowi odpowiednią przestrzeń do spostrzegania i dostrzegania. Do takiego celu najlepiej nadają się kolorowe, kontrastowe i błyszczące kształty geometryczne. Należy umieścić je w bliskiej odległości od dziecka (część z nich) oraz w dalszej odległości – na ścianach, na suficie, meblach itp…(kolejną część). Część kształtów powinno mieć formę uproszczoną – samodzielnych kształtów geometrycznych, a część powinna być umieszczona na kolorowym lub błyszczącym tle. Umieszczenie ich w bliskiej odległości zachęca do dokładnej analizy wzrokowej, natomiast przywieszenie w dalszej odległości, będzie motywacją do natężenia i skupienia wzroku na oddalonym przedmiocie. Takie kształty rodzic może wykonać samodzielnie. Bardzo ważne jest, aby stosować bezpieczne – mocne materiały, ze względu na rozwinięte już możliwości chwytne dziecka , oraz chęć zjedzenia wszystkiego, co znajdzie się w rękach niemowlaka. Niemowlę nie może kształtu zerwać lub podrzeć, aby nie zadławić się  małymi kawałkami. Kształty powinny być więc wykonane z mocnych, kontrastowych i błyszczących materiałów i posiadać elementy błyszczące. Dobrze jest również, kiedy kształty szeleszczą – dziecko może ćwiczyć dzięki nim chwytanie, trzymanie, mięcie i ogólnie manualność. Jeżeli rodzic nie czuje się na siłach manualnych, aby samodzielnie wykonać plansze, może odpowiednio przygotowane kształty zamówić. Znów polecamy plansze edukacyjne – sensorki zapachowe z własnej pracowni FolkSmok. Ponieważ pytań o najlepsze wykonanie kształtów geometrycznych, było coraz więcej, udostępniliśmy możliwość zamówienia kształtów – plansz edukacyjnych. Zestaw może być samodzielnym zestawem plansz lub uzupełnieniem plansz polecanych z okresu noworodka i niemowląt od 1 do 3 miesiąca życia. Zawiera kilka plansz więcej – można więc zamówić całość lub oddzielnie brakujące plansze. Wykonaliśmy stały – pełny i sprawdzony zestaw plansz kontrastowych, błyszczących i szeleszczących, z suszem ziołowym we wnętrzu kształtów – najwcześniejsza edukacja, wspieranie widzenia oraz percepcji wzrokowej i piękne, naturalne zapachy z suszu ziołowego.

Plansze edukacyjne - sensorki zapachowe 9 sztuk - folksmolk.cba.pl

Plansze edukacyjne – sensorki zapachowe 9 sztuk – folksmolk.cba.pl

Plansze edukacyjne - sensorki zapachowe 9 sztuk strona błyszcząca - folksmolk.cba.pl

Plansze edukacyjne – sensorki zapachowe 9 sztuk strona błyszcząca – folksmolk.cba.pl

Więcej o planszach edukacyjnych – sensorkach zapachowych 9 sztuk – kliknij tutaj.

3. Nadal szczególne miejsce w tym przedziale wiekowym, zajmują odblaski szkolne oraz kolorowe (szczególnie błyszczące) wiatraki. Różnica jest jednak taka, że dziecko świadomie chwyta już zabawki i przedmioty, dlatego ułatwmy mu to. Zakupione odblaski można przywiesić na wieszaku na ubrania lub na girlandzie zabawek i umieścić w takiej odległości, aby dziecko leżąc na plecach mogło sięgnąć do nich, a leżąc na brzuchu – mogło swobodnie oglądać odblaski.  Należy zadbać , aby odblaski nie były zbyt małe (aby dziecko nie mogło ich połknąć) oraz aby nie oderwały się od wieszaka, stwarzając zagrożenie połknięcia. Ponieważ dzieci w tym wieku chwytają już zabawki do rączki i część rodziców nie chce dawać im odblasków szkolnych do trzymania lub do wzięcia do buzi (jak to niemowlęta mają w zwyczaju), można teraz odblaski zamienić na półprzejrzyste gryzaki dziecięce. Mają mniejsze wartości wizualne (nie odblaskują i kształty są mniej konkretne), jednak przez pierwszych kilka miesięcy, dziecko zdążyło już rozwinąć podstawy widzenia i odblaski można opcjonalnie zamienić na gryzaki. 

Półprzejrzyste powieszone gryzaki dziecięce - mamotatopokazmi.pl

Półprzejrzyste powieszone gryzaki dziecięce – mamotatopokazmi.pl

 

Zarówno odblaski szkolne, jak też gryzaki dobrze jest zawiesić. Maluch może bawić się nimi podczas leżenia na pleckach, kiedy leży na brzuszku i dalej ćwiczy trzymanie głowy, mięśnie pleców i obserwację z tej perspektywy. Bardzo ciekawa dla dziecka jest również zabawa tak przywieszonymi odblaskami lub gryzakami, siedząc z podparciem lub z rodzicem – może sięgać po zabawki na siedząco. Dodatkowym atutem zabawy może być wprowadzenie lustra  – dzieci bardzo interesują się lustrzanym odbiciem – nie tylko zabawek, ale również osób, które tam dostrzegą. 

Przywieszone gryzaki dziecięce - zabawa z lustrem - mamotatopokazmi.pl

Przywieszone gryzaki dziecięce – zabawa z lustrem – mamotatopokazmi.pl

Aby zabawa była bardziej atrakcyjna dla dziecka, można przywieszone gryzaki oświetlić (np. latarką lub delikatną lampką), będą wtedy w ciekawy sposób „świecić” kolorem przejrzystego gryzaka. Można również oświetlać gryzaki światłami kolorowymi – jest to zależność niezwykle ważna w przypadku dzieci z problemami wzrokowymi – w potrzebie wczesnego wspomagania wzroku w domu i w uzupełnieniu gabinetowej rehabilitacji wzroku – szczegóły zostały zawarte w dziale: „Niemowlę – zabawy wyjątkowe” (kliknij tutaj)

Oświetlane odblaski i gryzaki dziecięce - schemat - mamotatopokazmi.pl

Oświetlane odblaski i gryzaki dziecięce – schemat – mamotatopokazmi.pl

Kolorowe i błyszczące wiatraki natomiast, doskonale nadają się do samodzielnej zabawy dziecka – maluch może już trzymać patyczek wiatraka w rączce i wymachiwać nim na wszystkie strony. 

Kolorowy i błyszczący wiatrak-samodzielna-zabawa dla niemowląt - mamotatopokazmi.pl

Kolorowy i błyszczący wiatrak-samodzielna-zabawa dla niemowląt – mamotatopokazmi.pl

Błyszczące oraz kolorowe wiatraki są również bardzo dobrym przykładem na zabawkę „spacerową” – po przymocowaniu do wózka, wiatraczek kręci się pod wpływem wiatru, a maluch jest zachwycony! Jeżeli zamocujemy 2 wiatraczki po obu stronach wózka, będą kręcić się naprzemiennie, a dziecko zauważając ruch, może ćwiczyć spostrzegawczość oraz koordynację.

4. Zabawa rodzica z maluchem – zajączki świetlne. Nadal zajączki świetlne są interesujące i długo jeszcze będą. Nawet kilkuletnie dzieci fascynują się odblaskami z lusterek, nieprzewidywalnie biegającymi po ścianach i suficie… Obecnie natomiast, maluch jest już na tyle spostrzegawczy, że można powoli wprowadzać zające z odbicia lusterkiem, a rezygnować z latarki. Początkowo również, miejsce wyświetlania powinno być zaciemnione, aby ułatwić dziecku spostrzeganie. Później – w miarę rozwoju spostrzegawczości malucha, można rozjaśniać pomieszczenia, aby zauważenie świetlnego uciekiniera wymagało natężenia wzroku i uwagi. Rodzić musi już sam decydować o zmianie naświetlenia pokoju – sprawdzając reakcje malucha.

5. Przejrzyste butelki plastikowe napełnione wodą. Zabawy z butlami i butelkami zaplanowane są dla niemowląt i małych dzieci, które potrafią już sięgać po przedmiot, chwytać go i potrząsać nim. Przejrzystą butelkę plastikową wypełniamy wodą do 1/3 pojemności. Następnie podwieszamy butlę tak, aby dziecko leżąc lub siedząc mogło swobodnie poruszać i obracać butelką, bez potrzeby podtrzymywania jej. Butelka nie może również spaść na dziecko – musi być dobrze przymocowana. Butlę z wodą oświetlamy słabym, ale ukierunkowanym światłem z lampki do czytania. Woda rozbija światło na różne kolory, które „tańczą” wraz z ruchami wody  – dziecko z zaciekawieniem obserwuje kolory, ich zmianę i połyskujące ruchy wody. Równie chętnie manipuluje butelką, ponieważ każdy ruch butlą, to burza kolorowych bąbelków, wiele barw oraz rozbłyski i refleksy świetlne. Energiczne potrząsanie butlą z wodą, to również różne efekty dźwiękowe, interesujące dla poznającego świat malucha.

zabawa butelką z wodą

Odblaski w oświetlanej butelce - mamotatopokazmi.pl

Odblaski w oświetlanej butelce – mamotatopokazmi.pl

Butelki z wodą można również oświetlać światłami kolorowymi – jest to zależność ogromnie ważna w przypadku dzieci z problemami wzrokowymi – w potrzebie wczesnego wspomagania wzroku w domu i uzupełnieniu gabinetowej terapii wzroku – szczegóły zostały zawarte w dziale: „Niemowlę – zabawy wyjątkowe” (kliknij tutaj)

Oświetlane butelki - mamotatopokazmi.pl

Oświetlane butelki – mamotatopokazmi.pl

Podane wyżej przykłady zabaw, są propozycją dla rodziców i opiekunów, dzięki którym każdy może stworzyć domową Doświadczalnię Świata dla dzieci. Zachęcamy przede wszystkim do kreatywności i samodzielnych pomysłów – w oparciu o wiedzę, którą stara się  przekazać program Doświadczalni Świata:  „MAMO, TATO – POKAŻ MI!”

Przeczytaj także: intensywne wspieranie wzroku: Niemowlę – zabawy wyjątkowe – kliknij tutaj

Kontakt z nami – e-mail:  mamotato@onet.eu

Kontakt z pracownią: folksmolk@gmail.com

Facebook – dołącz do nas – jesteśmy na Facebooku jako Mamotatopokazmi   oraz na naszym profilu, jako Doświadczalnia Świata.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Connect with Facebook