Plastyka dla niemowląt

Już dziecko w wieku niemowlęcym zaczyna interesować się twórczością własną. Potrzebuje rozwoju wzroku, postrzegania, umiejętności motorycznych, manualnych i manipulacyjnych, aby rozpocząć  jedną ze swoich pierwszych kreatywności. Bardzo ważny staje się fakt, ze jedną z pierwszych twórczości i kreatywności  dziecka jest aktywność plastyczna. Pokazuje to, że plastyka – manualność, jest ważną częścią działalności i życia człowieka – niezbędną do rozwoju i poznawania.

Niemowlę w wieku 11 – 12 miesiąc życia, podejmuje się RYSOWANIA i posługiwania się narzędziami rysunkowymi – pozostawiającymi ślad na kartce papieru. Niemowlę, któremu damy do rączki flamaster i nakierujemy ją na czystą kartkę – będzie rysowało i zainteresuje się tworzonymi przez siebie kreskami.  Pierwszymi powstałymi rysunkami dziecka są tzw. BAZGROTY.  Są to prace plastyczne najmłodszych maluchów, przedstawiające KRESKI albo KROPKI lub kreski i kropki razem. Niemowlę zaczyna dostrzegać, ze jego działalność pozostawia ślad na kartce i jest tym bardzo zainteresowane.  Dziecięce rysowanie jest kolejnym i naturalnym etapem rozwoju każdego dziecka. Każde niemowlę lub małe dziecko – wcześniej czy później – zaczyna interesować się rysowaniem, malowaniem lub „lepieniem”. Nie jest to związane z „talentem plastycznym”, tylko z naturalnym biegiem rozwojowym. Każde dziecko rysuje i śpiewa – bo takie są potrzeby emocjonalne i rozwojowe młodego organizmu. Dopiero w wieku kilku i kilkunastu lat ujawniają się zdolności plastyczne i muzyczne, związane z talentem i ukierunkowaniem na daną dziedzinę artystyczną. Nie należy ograniczać kreatywności dziecka, a tylko ją wspomagać i rozwijać, poprzez udostępnianie odpowiednich narzędzi rysunkowych.  Aby dziecko widziało rysowane przez siebie kreski i kropki (bazgroty), MATERIAŁY PLASTYCZNE  należy  dostosować do jego możliwości (motorycznych, manualnych i wzrokowych).  Tylko  odpowiednio dobrane materiały plastyczne pozwolą dziecku dobrze się bawić, a przy tym rozwijać wzrokowo, percepcyjnie i manualnie.

Organizując niemowlęciu materiały plastyczne, trzymajmy się więc kilku zasad:

1.  DAJEMY DZIECKU ZAWSZE CZYSTE KARTKI.  Widząc bazgroły dziecka i nie rozumiejąc ich znaczenia, rodzice często dają mu do rysowania gazety lub zarysowane już kartki. Jest to częsty i podstawowy błąd opiekunów.  Gazeta, zarysowane lub kolorowe kartki nie pozwalają dziecku na zobaczenie rysowanych przez siebie kresek i kropek.

CZYSTA BIAŁA KARTKA, daje możliwość bardzo dokładnego zaobserwowania powstających kresek i kropek. Dziecko rysując, obserwuje powstające bazgroty, ćwiczy możliwości manipulacyjne dłoni, umiejętność trzymania narzędzia oraz posługiwania się nim. Obserwowanie powstających linii jest początkiem koncentracji wzroku – wykorzystywanej później podczas pisania, czytania, uczenia się oraz precyzyjnych czynności manualnych.

2. DO RYSOWANIA DAJEMY NIEMOWLĘCIU FLAMASTRY  DŁUGOPISY LUB PASTELE OLEJNE.  Najczęściej kupowanym narzędziem rysunkowym są kredki ołówkowe lub kredki świecowe. Nie są one jednak właściwe dla niemowląt – dają jasną, trudną do zauważenia kreskę – a tylko kreskami posługuje się niemowlę. Tak więc nie dajemy niemowlęciu do rysowania kredek ołówkowych ani świecowych.  Możliwości wzrokowe, koncentrowanie wzroku oraz możliwości manualne niemowlęcia wymagają narzędzia rysującego wyraźnie, mocną kreską, a jednocześnie nie wymagającego mocnego docisku. Najlepszym wyjściem są flamastry, kolorowe długopisy lub pastele olejne. Flamastrów nie kupujmy drogich – dziecko zapewne będzie dociskać je do kartki i szybko niszczyć, jednak to co narysuje i zobaczy, będzie już jego rozwojem i doświadczeniem. Na jakość produktu należy zwrócić uwagę w przypadku pasteli –  rączki dziecka z pewnością będą nimi pobrudzone, a ponadto maluch może włożyć je do ust. Należy zwrócić uwagę na nietoksyczność pasteli.

  3. ZBIERAJMY I OPISUJMY PRACE DZIECKA. Przyjemnie jest spojrzeć po jakimś czasie na dokonania pociechy. Ponadto poprzez porównanie prac plastycznych dziecka, widzi się rozwój jego możliwości manualnych, wzrokowych, emocjonalnych i psychicznych.  W przypadku niemowlęcia nie można określić co maluch rysuje, jednak możemy opisać rysunek następująco: imię, nazwisko, wiek, dat

                Zapraszamy do kolejnego działu: Rysunki niemowląt (kliknij tutaj)